spotlight

Spotlight, Çocuk Tacizleri ve Adalet

Spotlight, bir kurmaca film olarak, Massachusetts Eyaletinin başkenti Boston’da yaşanmış ve yerel Boston Globe gazetesinde, 2002 yılının başında haberi yapılmış olan cinsel taciz olaylarını senaryolaştırarak anlatıyor.[1] Spotlight, sinematografik yapı olarak ise, bir polisiye filmin türsel özelliklerini taşıyor. Spotlight, polisiye türdeki filmlerdeki gibi, dramatik durum olarak, seyircinin gözünde aydınlatılması gereken bir suça odaklanıyor. Spotlight, polisiye filmlerde olduğu gibi, […]

suffragette

Suffragette, Eşitlik ve Özgürlüğün Estetiği – I –

Violet Miller Suffragette, sinema tarihinde bir ilk film. Sinema tarihinde ilk kez bir film, Birleşik Krallık’ta kadınların oy hakkı için, 1903 yılında Emmeline Pankhurst (1858-1928) tarafından kurulan Women’s Social and Political Union (WSPU) adlı bir kadın hareketinin mücadelesini anlatıyor. Suffragette, öncelikle, oy hakkı için mücadele eden bütün bu kadınların cesaretine ve kararlığına bir saygı filmi. Suffragette, aynı […]

Bogart Humphrey

Sinema Neyi Anlatır -3- Hangi Senaryo?

Efsanelerden, mitolojilerden, tragedyalardan, masallardan, romanlardan günümüzün filmlerine kadar anlatılan öyküsel içeriğin devasa çeşitliliğini, belli bir sayıdaki temel dramatik duruma indirmek mümkündür. Georges Polti, 1903 yılında yayınladığı kitabında bu sayıyı 36 temel dramatik durum olarak belirler.[1] Polti, kitabının başında Venedikli oyun yazarı Carlo Gozzi’den (1720-1806) söz ederek, bu çalışmayı ilk olarak onun yaptığını ve tüm anlatılan öyküsel […]

Germania Anno Zero

Sinema Neyi Anlatır -2- Hangi Anlatı?

Sinema neyi anlatır sorusundaki, genel olarak “anlatma” eylemini düşünmek ve bu işlevi filmler bazında icra edilen bir yaratıcı öznellik içinde kavramak için, öncelikle üç noktayı ayırmak gerekir. Öykü (histoire-story), anlatılan belli olayların örgüsünü ve bunları belli bir ilişki içinde yaşayan karakterlerin eylemlerini ifade eden içeriktir. Öyküleme-anlatım (narration), bir öyküsel içeriği biçimlendirerek, onu ete kemiğe büründürüp, mevcuda […]

Sinema Neyi Anlatır -1- Hangi Sinema?

“Hakikat hiç bir zaman inanılabilecek olan değil, fakat her zaman düşünülmek zorunda olandır.”[1]     Gaston Bachelard            Sinema neyi anlatır, soru cümlesinde üç öge var. “Sinema”, “anlatım” ve ” anlatılan şey”. Sinema, anlatım eylemini gerçekleştiren bir aktif özne olarak görünüyor. Anlatım, sinema tarafından gerçekleştirilen bir eylemi ifade ediyor. Anlatılan şey de öznenin gerçekleştirdiği anlatım eyleminin içeriği (nesnesi) oluyor. […]

şafakla dönenler

Şafakla Dönenler, Proleterlerin Gecesi

Şafakla Dönenler, herkesin uyumak için yatağa girdiği bir saatte, uykularından uyanıp, solgun sokak lambaları altındaki sessiz ve uykulu sokaklardan geçerek çalışmaya giden anonim-kahramanların, bir gecelik olağan maceralarının hikâyesi ve zorlu yaşamlarının sonsuz döngüsüdür. Şafakla Dönenler, bir büyükşehrin lüks gökdelenlerinin kibirli duruşlarının dibinde, hem ayrıksı ve kendi içine kapalı olan, hem de enerjik ve kompleks bir […]

timbuktu

Timbuktu, Çölün Çağrısı -I-

Belgesel (Documentary) ve Kurmaca (Fiction) Mali’nin kuzey bölgesi, 2011-2013 yılları arasında, Nijerya, Cezayir, Afganistan, Pakistan gibi farklı ülkelerden gelen Cihatçı Selefiler’in işgali altında yaşadı. 29 Temmuz 2012 yılında, Cihatçıların işgal ettiği Mali’nin kuzeyindeki küçük bir şehir olan Aguelhok’ta insanlık dışı bir suç işlendi. İki çocukları olan 30 yaşlarında bir genç çift, tüm dünyanın gözü önünde […]

Conatus ve Dans Eden Çocuklar

Bir yönüyle, Billy Elliot filmindeki küçük Billy’nin madenci ailesi gibi, hepimiz hiç bir umudun kalmadığı bir durum içinde bulunabiliriz. Kömür madenleri kapanmakta, madenciler işlerini kaybetmekte, aileler yoksullaşmakta olabilirler. Çünkü… Demir Leydi ve patronlar, İngiltere’de kömür üretimi ve maden işletmeciliği artık kârlı değil; iş gücünün daha ucuz, sömürünün daha vahşice olduğu ülkelerde bu sektör daha cazip, diyerek madenleri […]

para avcısı

Eleştirel Sinema, Politika ve Demokrasi

Eleştirel Sinema Politikası Kapitalin ve borsa oyunlarının cazibesi ya da köleliğe övgü… Costa Gavras’ın Kapital (Le Capital, 2012) filmi uluslararası banka sermayesinin entrikalarını seyirciyi cezbedici bir şekilde anlatıyor. Bir bankanın başkanı olan temel karakter ile mecburen özdeşleşen seyirci, en azından film süresince, böylesine “lüks ve keyfi” bir yaşamın çekiciliği içinde bulunmaktan garip bir estetik haz alıyor. Bir […]

Tout Va Bien

Tout Va Bien, Aşk ve Politika -1-

Jean-Luc Godard’ın ve Jean-Pierre Gorin’in 1972 yılında gerçekleştirdikleri Tu va bien (Her Şey Yolunda), politika ve aşk üzerine düşünen bir filmdir. Tu va bien, 1968 ayaklanmaları sonrası, özelde Fransa gerçekliğinin, genelde de özgürlükçü-eşitlikçi politikanın serüveninin, kolektif eylem kapasitesinin ve aşkın yaşamda farklı iki kişi olma diyalektiğinin öznelliği üzerine bir sinematografik düşüncedir. 1968 Paris ayaklanmaları sırasında habercilik yapan bir Amerikalı […]